Zróbmy scenę

Pierwszy dzień w przedszkolu to stres nie tylko dla dziecka, ale przede wszystkim dla rodzica. Gminna Biblioteka Publiczna w Czernicy (GBP) zaproponowała szereg działań, które pomogą ten problem pokonać.




W styczniu br. rozpoczął się projekt edukacyjny adresowany do dzieci z gminy Czernica w wieku 2-4 lat nie objętych nauką przedszkolną. Oferta skierowana została zarówno do dzieci, jak i ich rodziców, a nawet dziadków. Zadanie rozpoczęło się w styczniu a zakończy w czerwcu br. Wszystkie zajęcia są bezpłatne i odbywają się dwa razy w tygodniu w filii nr 3 GBP w Nadolicach Wielkich.

Celem kompleksowego programu jest przygotowanie przyszłych przedszkolaków do nowych wyzwań, integracja dzieci i ich rodziców, wsparcie w zakresie wychowania i bezpieczeństwa, przeciwdziałanie dyskryminacji w szkołach i przedszkolach. Partnerami są lokalne instytucje pozarządowe i samorządowe oraz gminne szkoły. 

Przedszkolna wyprawka obejmuje: wychowanie przedszkolne, zajęcia relaksacyjne, malarstwo, zabawy logopedyczno-rytmiczne, teatralne. Przewidziano również grupowe i indywidualne konsultacje z socjoterapeutką, debatę rodziców i dziadków na temat ich roli wychowawczej, dwa wyjścia do teatru. Projekt podsumuje  wspólne przedstawienie oraz integracyjne spotkanie przy ognisku.

Na spotkaniu integracyjno-organizacyjnym ustalono najważniejsze zasady. Jedna z nich mówi, że nie oceniamy dzieci. Każde, może uczestniczyć w zabawach w takim zakresie, w jakim jest na to gotowe. Ważne, by nie przeszkadzać sobie nawzajem. Wszyscy prowadzący zajęcia mają świadomość, że proces włączania się do grupy trwa.

Pierwsze regularne zajęcia, to  spotkania przedszkolne połączone z relaksacyjnymi. Poprowadziły je panie Katarzyna Karmelita (przedszkolanka) oraz Marta Tomczak (trenerka relaksu). Zajęcia przedszkolne były urozmaicone. Chusta klanza, tunel, bańki mydlane, szarfy, kolorowe wstążki, instrumenty dla dzieci i wiele edukacyjnych zabaw  zaciekawiły nawet najbardziej opornych. Czas na relaks okazał się dobrą propozycją po wyczerpujących ćwiczeniach. Pod okiem pani Marty Tomczak rodzice uczyli się technik masażu dzieci.
 
Kolejny blok to zabawy logopedyczne i rytmiczne oraz konsultacje socjoterapeutyczne dla rodziców. Zajęcia logorytmiczne prowadzi aktorka i logopedka pani Lucyna Wróbel. Do zajęć używa nie tylko aktorskiego głosu, ale i instrumentów muzycznych, takich jak keyboard czy skrzypce. Pani Lucyna jest również do dyspozycji w zakresie  porad logopedycznych.
Jak ułatwić sobie i dziecku proces adaptacji do przedszkola, jak wspomóc samodzielność, jak pomóc mu radzić sobie z konfliktami? Na takie i inne pytania odpowiadała socjoterapeutka i pedagożka z wieloletnim doświadczeniem w przedszkolu i w szkole – pani Jolanta Michalec. Zostały też omówione: rozwój psychofizyczny, w jakim znajduje się dziecko oraz trudne zachowania, przykładowe kary i nagrody contra autorytet.
 
Zajęcia plastyczne z malarką panią Anną Klozą uświadomiły dzieciom i rodzicom, że niezależnie od końcowego efektu już sam proces tworzenia jest ważny i potrzebny. Rodzice wraz z dziećmi stworzyli własne wizerunki.  Prace zostaną wykorzystane do końcowego przedstawiania, pt. Bajka o Ćwierćlandzie. Do tego występu przygotuje dzieci i rodziców aktorka - pani Klaudia Kąca – Jasic, znana też pod pseudonimem Pani Teatrzyk.

Jak przyznali sami rodzice, brakuje kursów czy szkoleń przygotowujących młodych ludzi do roli rodzica. Uczenie się na własnych błędach może być obarczone zbyt dużymi kosztami: dziecięce lęki, trudności wychowawcze, kłopoty zdrowotne spowodowane stresem, konflikty z rówieśnikami i z rodzicami, agresja … A przecież można tego uniknąć.  Mamy nadzieję, że przedsięwzięcie „Zróbmy scenę” już wkrótce  zaprocentuje.

Justyna Skwarska